Zvolte jazyk

Pokud hledáte, podle čeho hodnotíme náklady na vaši dopravu, tak přejděte na článek 'Jak se počítají náklady na dopravu Cestujícího pro účely statistiky'. Tento článek se týká výpočtu srážek za dopravu.

Proč a co se platí

Podniková doprava do zaměstnání je poměrně nákladná záležitost a není na ni nárok. Mnozí pracovníci podnikovou dopravu využívat nechtějí nebo nemohou. Proto je spravedlivé, aby se cestující, kteří ji využívají, aspoň částečně podíleli na nákladech.

Cestující se na nákladech podílejí srážkou ze mzdy anebo z peněz u nás složených. Srážka by měla odpovídat ceně, kterou by zaplatili za dopravu, kdyby byla veřejná. Podotýkám, že srážky neuhradí všechny náklady na dopravu. Zbytek nákladů na dopravu a dispečink doplácí podnik anebo zaměstnavatel (např. agentura).

Srážka za měsíc se počítá z jednotlivých jízd podle požadavků. Celková cena za měsíc tedy závisí na počtu jízd, odkud a kam cestující jezdil a do jaké míry používal veřejnou dopravu. Celková částka za měsíc se proto může měsíc od měsíce lišit podle počtu směn, dnů dovolených, svátků apod. Platíte prostě pouze za to, co projedete.

Cestujícím, jež jsou zaměstnanci KKS a KOCR a jejichž měsíční srážka za dopravu by překročila určený limit 500Kč, se strhne pouze tento limit a zbytek ceny dopravy bude prominut, akorát se musí zdanit jako dobře známý naturální požitek. Tedy zvýší se základ pro výpočet daní a odvodů, které dělají asi 1/3 z výše naturálního požitku.

V případě použití přestupu na nebo z veřejné dopravy spočteme cenu poptávkové dopravy tak, že odečteme cenu jízdenky veřejné dopravy od ceny za celou cestu čímž se přestupy zlevní. 

U Cestujících, kteří však byli zjištěni ve vozidle bez platného požadavku (jeli načerno) se předpokládá, že dopravu využili každý den své docházky či pracovní den a do této výše může být doúčtována, takže jezdit bez nahlášení se nemusí vyplatit.

PID - Pražská integrovaná doprava

Od roku 2019 přechází linky i v našem regionu postupně pod PID. Než však přejdou všechny, budeme "cenu obvyklou" odvozovat od SID, aby byl výpočet jednoznačný. On ani rozdíl není nějak výrazný.

Cena se určuje jak podle zón, tak podle doby jízdy (co je v daném případě pro dopravce výhodnější).

Výtah z ceníku SID platného od 1.4.2023; zón.

zón 2 3 4 5 6
min 15 30 60 90 120
PID 20 30 40 50 60

Informace o PID najdete na stránkách Ropidu.

Poznámky

  • Objednaná doprava je všechno, na co si dáte požadavek. Pokud máte požadavek, ale jedete autem nebo máte dovolenou či jste nemocní, tak to bereme jako že jste jeli. Rezervovali jsme vám totiž místo v autobusu a to je ta hodnota, kterou jste získali. Že jste ji pak nevyužili, je k ničemu. Proto si své požadavky udržujte aktuální a čas od času zkontrolujte a když poptávkovou dopravu nevyužíváte, tak si je co nejrychleji vymažte nebo nechte vymazat.
  • Je zřejmé, že k dosažení limitu je třeba několika jízd. Pokud pojedete v měsíci jen párkrát, limitu nedosáhnete a všechny jízdy zaplatíte plnou cenou. Tedy čím více jízd za měsíc, tím levněji každá z nich vyjde.
  • Každou jízdu vyhodnocujeme zvlášť, takže se do výpočtu promítnou i případy, kdy cestující jezdí jinak do práce i z práce či o víkendu a v pracovních dnech.

Reklamace

Pokud vám nebude něco jasné anebo vám bude připadat stržená částka nesprávná:

  1. Podívejte se nejprve na své požadavky - i na ty vymazané, jestli nebyly například vymazány pozdě.
  2. Pak obraťte se na Dispečink s konkrétními údaji (kdy, co). Prověříme, vysvětlíme a případné nesrovnalosti napravíme.
  3. Teprve pokud nebudete s řešením spokojeni, pokračujte prosím za vedoucím nebo na osobní oddělení.